Masterclass over presentatiemogelijkheden bij schrijfworkshops én over de vreugde van interdisciplinair werken
Teksten die worden geschreven in workshops hebben vaak één nadeel: om gewaardeerd te worden, moet het publiek een inspanning leveren: de tekst moet worden gelezen. Dat vraagt dus om méér, zeker wanneer je het vergelijkt met het bekijken van een schilderij of het beluisteren van een lied. Hoe zorg je ervoor dat het werk van je cursisten ook daadwerkelijk gelezen/gezien wordt? Je zou, net als in ‘Alice in Wonderland’, een briefje kunnen neerleggen naast het werk van je cursisten met ‘Lees mij!’ erop. Maar wellicht zijn er ook andere mogelijkheden.
In deze masterclass besprak Benny voorbeelden uit dagworkshops (2×2 uur) die hij de afgelopen jaren ontwikkelde, waarbij hij zich steeds de vraag stelde: op welke manier verleid ik het publiek? Daarbij bleek het gebruik van interdisciplinair werken de sleutel. Niet alleen kunnen muziek, dans, theater, audiovisuele vormgeving etc. een belangrijke ingang zijn om tot schrijven te komen, daarnaast kunnen ze helpen om teksten voor een publiek zo aantrekkelijk te maken, zo aantrekkelijk dat het niet anders kan en wil dan deze teksten tot zich te nemen.
In de masterclass gingen we natuurlijk zelf aan de slag: we werkten o.a. aan een groeps-performance, waarbij spoken word, muziek en theater uiteindelijk één geheel vormen.
Over Benny Lindelauf
BENNY LINDELAUF (1964) is veelbekroond en vertaald auteur van kinder- en jeugdboeken. Zijn laatste boek ‘Hele Verhalen voor en Halve Soldaat’ ontving in 2021 zowel de Woutertje Pieterse Prijs als de Zilveren Griffel. Daarnaast schrijft Benny voor theater en is hij schrijfcoach en schrijfdocent. Bij Dactylus was hij tussen 2015 en 2019 één van de hoofddocenten van de opleiding Docent Creatief Schrijven.