Waarom is het ene idee voor een verhaal beter dan het andere? Wat máákt een waargebeurd verhaal tot een page turner? Wat blijft hangen? Henk Blanken maakt duidelijk dat er ten minste een goed idee voor nodig is (en hoe je bepaalt wat een ‘goed’ idee is.) Wanneer zit er eigenlijk een verhaal in een idee?
De deelnemers leveren bij Henk Blanken een week voor de masterclass een idee in van maximaal 150 woorden. Ze krijgen vooraf een hoofdstuk te lezen uit zijn laatste boek Je gaat er niet dood aan en de NRC-versie van Tristan. Tijdens de masterclass vergelijken ze die Tristan met de door Blanken herschreven versie a.d.h.v. zijn zeven criteria voor een goed idee voor een waargebeurd verhaal. Daarna gaat hij in op de ingestuurde ideeën.Na de pauze schrijven de deelnemers van hun eigen idee een outline volgens het recept van Jon Franklin: elke scene is uit te drukken in de ultrakorte zin: wie doet wat (met wie of wat). Die outline maakt meteen duidelijk wat de gebreken zijn.